Hopp til hovedinnhold
coSinus

Tilgjengelige kurs

I coSinus finner du alle matematikkfag på VG1 yrkesfag og studiespesialisering. Høsten 2021 kommer også 2P, R1 og S1.

GettyImages-1187578745.jpg

  • 1P
  • 1T
  • 1P-Y
  • 1T-Y

Alle kursene er tilpasset fagfornyelsen (LK20). Privatister som skal ta eksamen etter gammel læreplan, kan velge 1P, 1T og 1P-Y for LK06.

coSinus inneholder fagstoffet fra Sinus-bøkene, presentert som tekst, animasjoner og videoleksjoner. coSinus har en rik samling av oppgaver med variert vanskelighetsgrad som leder deg gjennom fagstoffet. Med hint, tilbakemeldinger og løsningsforslag, er coSinus en god hånd å holde i når du lærer matematikk. Læreren får tilgang til en rapport over elevenes arbeid, og kan tildele lekser og gjennomføre kapitteltester og halvårsprøver direkte i coSinus. Det gjør at læreren kan følge opp elevene tettere og frigjøre tid til diskusjoner og undersøkende undervisning i klasserommet.

Kjøp lisens til coSinus her

Utforskende undervisningsopplegg
Diskusjonsoppgavene i coSinus er et godt utgangspunkt for samtaler som lar elevene reflektere over fagstoffet. Mange av teoribolkene kan også undervises ved å bruke våre utforskningsark. Disse arkene er tilleggsressurser, og består av konkrete undervisningsopplegg som lar elevene oppdage algoritmer og sammenhenger før læreboka presenterer dem. Dette gir elevene trygghet til å foreslå egne løsningsstrategier på oppgavetyper de ikke kjenner, og eierskap til strategiene de oppdager. For VG1 får du tilgang til disse undervisningsoppleggene med lærerlisens til ressursen Omkring Sinus, som ikke er en del av coSinus.

Lisens til Omkring Sinus lærerressurs kan du kjøpe her.

Se video om utforskningsarkene fra Sinus og coSinus her 

Programmering
I coSinus får du dessuten tilgang til grunnleggende opplæring i programmering med Python. Her fokuserer vi på programmering som beriker og bygger opp under matematisk forståelse. Opplæringen er bygget opp med interaktive oppgaver, grundige forklaringer og oppgaver som tester elevene i algoritmisk tankegang og semantikk. I kurset kan eleven selv manipulere koden og se hvilke konsekvenser endringer i koden gir. Når klassen bruker coSinus til å lære programmering, kan læreren følge elevenes arbeid og utvikling.

Les mer om programmering i coSinus her